Planetka Vesta byla objevena 29. 3. roku 1807 německým astronomem H.W. Olbersem. Bylo to v době, kdy astronomové hledali další planety a oblast mezi Marsem a Jupiterem byla hlavním cílem hledání. A opravdu se v této oblasti naší Sluneční soustavy postupně nacházely nové kosmické objekty. První byla Ceres, pak Pallas, Juno a jako 4. v pořadí Vesta. Nutno dodat, že v době objevu byly tyto objekty považovány za planety. Teprve v 50. letech 19. století už bylo jasné, že těch planet je „nějak moc“ a došlo ke změně. Tak vznikla kategorie planetek. Se svými rozměry 573 km x 557 km x 446 km je Vesta největší planetkou z pásu mezi Marsem a Jupiterem (největším asteroidem). Větší je v této oblasti jen trpasličí planeta Ceres, která svůj titul planety, byť trpasličí, získala zpět v roce 2006 na setkání Mezinárodní astronomické unie, které se konalo v Praze.

Vesta obíhá kolem Slunce po eliptické dráze, nejbližší vzdálenost od Slunce činí 321 922 467 km a jeden oběh ji trvá 3,63 let. Planetka je držitelem dvou rekordů, nachází se na ni největší kráter Sluneční soustavy o průměru 450 km, což je srovnáno k rozměrům Vesty opravdu hodně. Na dně tohoto kráteru se pak nachází nejvyšší hora, která s výškou 22 km překonává jak pozemský Mount Everest, tak marsovský Olympus Mons.

Díky své velikosti a vysokému aldebu ( schopnost povrchu odrážet světlo) dosahuje až
k 6. hvězdné velikosti a lze ji výjimečně spatřit i pouhým okem. Malý dalekohled, např. triedr, je ovšem pro pozorování lepší. V březnu je Vesta na opačné straně než je Slunce, proto je hodně vysoko, je vidět celou noc a spatřit ji můžete v souhvězdí Lva. Najdete ji v mezi hvězdami Zosma a Chertan, které tvoří hřbet a zadní nohu hvězdného lva. Pozice Vesty se ale mění a tak Vám při jejím nalezení může pomoci přiložená mapka s vyznačením její dráhy.

U planetky se v roce 2011 usadila americká sonda Dawn a během jednoho roku pořídila úžasné snímky a videa. Stojí za to navštívit tento tajemný svět a prozkoumat největší kráter s nejvyšší horou naší Sluneční soustavy.

Vesta ve Lvu    Mapa oblohy Březen